Cisco spa112 – bramka internetowa, którą zastosujesz w wielu sytuacjach

Bramki VoIP są rozwiązaniem, na które decyduje się wiele firm, które z jednej strony chcą przejść na telefonię internetową, ale z drugiej strony nie chcą rezygnować z posiadanych do tej pory telefonów analogowych. Zakup kilku, kilkunastu, czy kilkudziesięciu nowych telefonów w technologii IP wiąże się ze sporym wydatkiem, zrozumiałe więc wydaje się, że mniejsze firmy lub te z ograniczonym kapitałem wolą wybrać inne rozwiązanie. I właśnie takim innym, można powiedzieć pośrednim rozwiązaniem są bramki internetowe, takie jak Cisco spa112. Pozwalają one wykorzystywać zwykłe telefony analogowe jako telefony VoIP wykorzystujące technologię IP i używające do połączeń sieci internetowej, a nie naziemnych przewodów miedzianych. Tego typu bramki znajdują swoje zastosowanie również w domach prywatnych, kiedy osoba prywatna chce zmienić operatora na VoIP, a przy tym korzystać z kilku telefonów domowych. Jednak w takich sytuacjach pojawia się pytanie: W jaki sposób skonfigurować telefony i sieć telefoniczną, żeby spełniała swoją funkcję i działała bez zarzutu.

Jeśli pójść o krok dalej, bramki takie jak wspomniany model Cisco spa112, pozwalają także na stworzenie swojej własnej sieci telefonicznej, niezależnej od znanych operatorów telefonii VoIP lub telefonii naziemnej. Być może pierwszy raz słyszysz o takim rozwiązaniu, jednak jest ono dostępne i możliwe do realizacji. Oczywiście, sprawdzi się ono raczej w przypadku firm, gdyż w przypadku osób prywatnych montaż takiej sieci, będzie raczej nieopłacalny i zwyczajnie niepotrzebny. W celu stworzenia własnej sieci telefonicznej, potrzebne jest kilka bramek VoIP, ich ilość zależy od tego jak dużą sieć chcemy stworzyć i jak bardzo ma być rozbudowana. W praktyce zazwyczaj do jednej bramki internetowej, można podłączyć dwa urządzenia (dwa telefony), więc zwielokrotniając ich liczbę, będziemy od razu wiedzieć ile bramek będzie nam potrzebnych.

Jakie są plusy takiego rozwiązania? Dzięki niemu w obrębie sieci, telefony, które są do niej podłączone mogą komunikować się bezpłatnie. Polega to na tym, że wszystkie urządzenia są tak skonfigurowane, że łączą się z jedną siecią IP bez potrzeby używania centrali telefonicznej, czy innego urządzenia zewnętrznego, które obsługiwałoby wszystkie urządzenia i połączenia. Można je także zastosować na nieco większą skalę właśnie przy użyciu centralek. Polega to na połączeniu wielu lokalizacji za pomocą centralek z wolnymi portami miejskimi (analogowymi). Umożliwia to stworzenie sieci centralek telefonicznych z różnych lokalizacji i nawiązywanie bezpłatnych połączeń między nimi oraz między podłączonymi do nich urządzeniami. Do danej centralki mogę być bezpośrednio podłączone telefony lub można zastosować bramkę Cisco spa112, która pozwoli na używanie telefonów stacjonarnych w tak skonfigurowanej sieci internetowej. To oczywiście tylko krótki opis możliwości jakie dają bramki i centrale, do uzyskania własnej niezależnej sieci telefonicznej. Więcej szczegółów zawierają odpowiednie poradniki związane z tym tematem.